Як популяризувати читання? Рецепти від Анастасії Євдокимової

yevdokymova«Кожна людина у сучасному світі повинна вміти писати тексти»

Анастасія Євдокимова

Анастасія Євдокимова − керівниця відділу промоції читання Українського інституту книги, кураторка безлічі культурних проєктів (ГогольFest, Книжковий Арсенал, Львівський форум та ін.), вчителька української літератури Всеукраїнської школи онлайн.

Анастасія розповідає про завдання УІК – популяризувати читання в Україні. Структура УІК дуже схожа на закордонні аналогічні інституції (у Польщі та ін.). Такі структури займаються популяризацією власної літератури національних письменників за кордоном, однак перед тим, як популяризувати українські книги за кордоном – треба спочатку популяризувати українські книги в Україні, бо за статистикою, 60%  українців не читають взагалі.

Для цього УІК (та безпосередньо Анастасія) співпрацює у значній кількості напрямків:

  • співпраця з окремими ініціативами 
  • фестивалі
  • книжкові ярмарки
  • громадські організації
  • проєкт «Живі письменники» – для школярів молодшої школи. Лекторка жартує, що ця програма розрахована на те, щоб «діти  1-4 класів знали, що письменники бувають не тільки мертві, але й живі».
  • «методичка для батьків» − ресурс, у якому буде 50 рекомендованих книжок для дітей та поради батькам щодо вдосконалення процесу читання. Наприклад, які питання можна поставити дитині після прочитання тієї чи іншої книги, які асоціації краще проводити та як заохотити молоде покоління до активного читання літератури. 

Анастасія окремо говорить і про вплив лідерів думок на аудиторію: наприклад Надя Дорофєєва під час відпустки регулярно постила у своєму Інстаграмі сторіз, де видно, що вона читає книгу. Це було не навмисно і легко, вона не мала на меті прорекламувати ту чи іншу книгу (тому що навіть не видно, що саме за книга там була), але сам факт, що така популярна та сучасна особистість як Надя Дорофєєва (кумир молоді) у вільний від роботи час читає книги – популяризує читання. 

Лекторка рекомендує книгу Ростислава Семків «Як читати класиків» та ділиться власними враженнями від її прочитання. 

Також Анастасія демонструє засоби популяризації читання, які є в Україні та світі:

  • Якабу «книжкове бінго»

25 книжок, які якабу пропонує прочитати. Файл створюється на кожен сезон (осінь, зима, літо, весна). Умови участі: треба розповісти про це книжкове бінго в соц.мережах та кожного разу після виконання одного пункту постити відповідний відгук. За результатами можна виграти сертифікати на придбання книг, щоб читати ще більше. 

  • Челендж.юа (400 книг за 365 днів)

Спільний проєкт Марка Лівіна та Катерини Бабкіної, які розповідають про прочитані книги та закликають всіх інших робити те саме.  

  • Читацький клуб Різ Уізерспун 

У ньому розповідається про новинки книжок, які пишу жінки. Анастасія мріє про створення такої ж інстаграм-сторінки в Україні і бачить у вигляді інфлюєнсера відому українську телеведучу Машу Єфросініну. 

(Коли я шукала інстаграм-сторінку цього клубу, то натрапила на цікаву статтю від Vogue про книжкові клуби інших знаменитостей. 

Можливо, Вам буде цікаво: https://vogue.ua/article/culture/knigi/5-knizhnyh-klubov-znamenitostey-na-kotorye-stoit-podpisatsya-v-instagram.html)

  • На Мальдівах книгарня шукає людину, яка буде продавати книги в їхньому магазині

Розповідаючи про цей кейс Анастасія порадила прочитати «Щоденник книгаря» Шона Байзелла

  • У Запоріжжі перероблюють бібліотеки в «хаби»

Під час конференції, на якій Анастасія виступала з лекцією, їй вдалося поспілкуватися з керівником культурного відділу цього міста. Він розповідав про міські та шкільні бібліотеки, які перероблюють в сучасні хаби. 

  • На минулорічній конференції у Шанхаї лекторка почула фразу, до якої поставилася досить скептично: «відео перемагає аудіо». Але згодом вона зрозуміла справжню вагу цих слів, тому наступний кейс – подкасти. 

Анастасія описує україномовні подкасти про книжки «Взяла і прочитала» (з деякими речами стосовно нього вона не згодна, але як явище він їй подобається) , «Станція 451» (лідер її вподобань, дуже рекомендує та закликає кожного, хто цікавиться літературою обов’язково прослухати цей ресурс),  «Ранкова доза», «Дегустації книжок», Буктрейлери (які потрапляли б до кінотеатрів)

 

Окремо хочеться сказати про проєкт «365 книжок на ніч», який Анастасія мріє успішно реалізувати в Україні. Це аналог до проєкту в Німеччині, де разом з боксом для новонароджених видають першу книгу + інструкцію та рекомендації, другу книгу дитина отримує на 1 рік, в 2 роки – третю книгу, в 3 роки батьки зобов’язані записати дитину в бібліотеку. світовий досвід показує, що діти, які читають з малечку (спочатку їм читають батьки, а потім вони роблять це самостійно) на 90% легше сприймають книги в шкільному та підлітковому віці. 

 

Дарина Довгоп’ята

Інститут у соціальних мережах